مشاوره مدیریت کیست و چه نقشی دارد؟
این حوزه از انتخابها و گامهای ارزشمند هر سازمانی محسوب می¬گردد. با توجه به تغییرات اساسی در نظام مدیرت و ساختار سازمانی در کسب و کارهای دنیا، پیش بینی میشود که در آینده جایگاه بالایی را به خود تخصیص دهد.
مروری خلاصه بر حرفه مشاوره مدیریت
مشاوران مدیریت با مشتریان داخلی و بینالمللی (سازمانها، مدیران، رهبران و تیمها) جهت تشخیص، عارضهیابی، یافتن و یا خلق راهحل چالشها و مشکلات پیچیده سازمانی، عملیاتی کردن اقدامات پیشنهادی ارائه راهکارهای پیشگیرانه و بهبود عملکرد فرآیندها همکاری میکنند.
مشاوره مدیریت چیست؟
با گستردهتر شدن فعالیت شرکتها و سازمانها و درگیری مدیران با مشکلات و معضلات ریز و درشت اقتصادی و تجاری، نیاز به مشاور بیش از هر زمان دیگری حس میشود، چرا که به عقیده بسیاری از کارشناسان، بهرهگیری از ماهیت بیطرف که از بیرون روی فعالیتها و روندهای سازمان نظارت دارد، بسیار حیاتی است.
تعریف شورای بین المللی موسسات مشاور مدیریت (ICMCI) از مشاوره مدیریت:
“ارائه مشاوره و کمک مستقل در مورد فرآیند مدیریت به مشتریانی که مسئولیتهای مدیریتی دارند “
تعریف فدراسیون اروپایی مشاوره مدیریت (FEACO) از مشاوره مدیریت :
“ارائه مشاوره و کمک مستقل در مورد مسائل مربوط به مدیریت. این به طور معمول شامل شناسایی و بررسی مشکلات و / یا فرصتها، توصیه اقدامات مناسب و کمک به اجرای آن توصیه ها.”
وظایف مشاور مدیریت:
وظایف و نقش مشاور مدیریت به طور کلی در این سه دسته بندی عمده قابل مطالعه است:
۱ – تخصص و مهارتهای عملکردی
مشاوران مدیریت، مشاورههای صنعتی و تخصصی خود را در زمینههایی از قبیل استراتژی، ادغام، حاکمیت شرکتی، سازماندهی مجدد، طراحی سازمان، رهبری استراتژیک، عملیات، امور مالی، مدیریت ریسک، تحول دیجیتال و تکنولوژی، فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر و توسعه سازمان، منابع انسانی، مدیریت استعداد، تبلیغات و بازاریابی ارائه میدهند.
۲ – تجزیه، تحلیل و ارزیابی عینی
یک مشاور مدیریت به عنوان یک شخص ثالث مورد اعتماد برای انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل عمیق عمل میکند و سپس از منظر و چشماندازی بیطرفانه، در مورد معضلات و مشکلات موجود و یا احتمال رخداد در آینده، نظر و راهکار ارائه میدهد.
۳ – مدیریت پروژه
مشاوران مدیریت به طور مستقیم با مدیران ارشد و تیمهای داخلی همکاری میکنند تا مشاورههای عملی خود در حوزه مدیریت سازمان و پروژه، شامل کلید زدن پروژه، اجرا و عملیاتی سازی آن و همچنین ارزیابیها را ارائه دهند.
اگرچه مشاوره مدیریت در کنار واژهای جامع مانند «مشاوره» قرار میگیرد؛ اما در واقع از مبحث آموزشها و تمرینهای عملیاتی منفک است.
برای حفظ یک مزیت رقابتی و متمایز، این روش تمایل به انحصاری بودن دارد و به عنوان راهنمایی شناخته میشود که مشاوران مدیریت هنگام انجام ارزیابی، تجزیه و تحلیل، تشخیص مسائل، آزمایش فرضیات، مداخله، ارائه توصیهها و خدمات پس از فروش به مشتریان نیز به آن وفادارند.
وجه تمایز مشاوران مدیریت
ذهنیت و باورها و تاکتیک یک مشاوره مدیریت، تمام آن چیزی است که او را از دیگران متمایز میکند؛ این ادعایی است که تمامی مشاوران خبره و نامدار دنیا بر روی آن اتفاق نظر دارند.
بهترین مشاوران مدیریت کسانی هستند که تمایل به تفکر استراتژیک دارند و به تجزیه و تحلیل آماری، تفکر انتقادی و بهبود روند گرایش دارند.
بهترین مشاوران مدیریتی که در تجزیه و تحلیل مسائل، تشخیص مشکلات، اجرای مداخلات اساسی و طراحی راهحلهای متمرکز هستند، کسانیاند که:
- متفکران استراتژیک با توانایی تمرکز بر کل سیستم و در نظر گرفتن ارتباطات و وابستگیهای متقابل درون آن هستند.
- به رهبران و تیمهای دیگر کمک کنند تا نه تنها چهره موفقیت ترسیم شود، بلکه از اینکه آیا ظرفیت عملیاتی برای تحقق آن وجود دارد یا خیر، اطمینان حاصل کنند.
- از یک ذهنیت و روش بهبود فرآیند استفاده میکنند تا به طور موثر مشکلات را حل کنند. در عین حال، سیستمها و فرایندهای فراتر از آن را ارزیابی میکنند تا احتمال پیامدهای منفی ناخواسته یا آسیبهای طولانی مدت را به حداقل برسانند.
- دامنه کامل استراتژی را درک کنند و اطمینان حاصل کنند که نتایج استراتژیک صحیح تعریف شده و سپس قدمهای لازم را برای کمک به اجرا و اندازهگیری نتایج بردارند.
- درک عمیقی از معیارهای عملکرد دارند و می توانند مشخص کنند که کدام دادهها با کدام معیارها همسو هستند و چگونه دادهها را به اطلاعات عملی تبدیل کنند تا تصمیمگیرندگان بتوانند از آن استفاده کنند. آن ها می دانند که چگونه و در چه قالبی، اطلاعات را به بهترین وجه منتقل کنند.
علاوه بر تخصصهای ویژه مشاوره، مهارت فردی ذیل نیز برای هر مشاور ضروری به نظر میرسد: